Хранете се правилно, наспивайте се

Print
Sleep Well

Да можем добре да се наспим би трябвало да е едно от най-лесните и естествени неща, които правим. Обаче забързаният ни живот и натоварената програма за деня ни притискат и не се храним правилно, а лошите хранителни навици могат да ни попречат да се наслаждаваме на хубав и здрав сън.

Д-р Луиджи Гратон, магистър по обществено здраве, вицепрезидент по Обучението по хранене, споделя своите съвети за правилно хранене, за да се радваме на здрав нощен сън:

Когато сме заети, се храним по-малко отколкото е необходимо през деня, а след това преяждаме вечерта - приемаме много повече храна, отколкото е необходимо в последните часове от деня. А трябва да бъде точно обратното. Вижте, че определени храни могат да повлияят върху модела за сън. Храните, богати на белтъчини, стимулират отделянето на химикали в мозъка, които ни поддържат будни, а големите порции, приемани точно преди лягане, водят до стомашни разстройства, неусвояване на храната и киселини - идеалната комбинация, която да ни държи будни нощем.

Нискомаслените високовъглехидратни храни се усвояват по-бързо и стимулират отделянето на други химикали в мозъка - такива, които ни помагат да се отпуснем и да бъдем предразположени за сън. Затова най-добрият вариант е за закуска и за обяд да избираме храни, богати на белтъчини, които да ни държат будни и със свежо съзнание през целия ден, а да запазим въглехидратите за вечеря.

Ако сте като повечето хора по света, кофеинът Ви действа като стимулант - затова чашка кафе преди да си легнете не е разумна идея. И кофеинът, и алкохолът могат да нарушат нормалния режим за сън; може да успеете да заспите, но няма да е за дълго. Ето това затруднява достигането на най-дълбоката и най-отпускаща фаза на съня. Така че дори и след 8 пълни часа сън, на сутринта Вие ще се чувствате недоспали и вяли. Освен това е вероятно да се събудите посред нощ заради пълен пикочен мехур: и кофеинът, и алкохолът действат диуретично.

Хапването на нещо леко преди лягане зависи от Вашите обичайни навици. Ако вечерята Ви е малка и лека (и рано), тогава няма проблем да хапнете нещо леко, ако чувствате, че това Ви помага да заспите, а и можете да си позволите няколко допълнителни калории. Храните, богати на калций - прясно и кисело мляко, например - са добър вариант, тъй като калцият помага на мускулите да се отпуснат.

Правилно хранене за здрав сън:

  • хапнете лека вечеря; наблегнете на салата, зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни и бобови растения, например: купа леща, салата и малко плодове за десерт
  • ако знаете, че кафето Ви държи буден, избягвайте да пиете напитки със съдържание на кофеин 6-8 часа преди лягане
  • пийте умерени количества алкохол, за да избегнете нарушенията на съня
  • пийте по-голямото количество течности през деня; а на вечеря рязко намалете приема им. Ако трябва да изпиете лекарства преди лягане, използвайте малко количество вода
  • ако искате лека закуска преди лягане, нека това са храни, които са богати на калций - за да доведат до отпускане на мускулите
  • чаша топло мляко е стар лек при безсъние. Има си логично обяснение!
© Herbalife International of America, Inc. Никакво възпроизвеждане изцяло или частично без писмено разрешение. Всички права запазени.
Всички запазени марки и снимки на продукти, показани на този уебсайт, освен ако не е посочено друго, са собственост на Herbalife International, Inc.
   
bg-BG | 21.8.2017 г. 15:19:33 ч. | NAMP2HLASPX01